Scenography Museum Plantin Moretus, ULTIMA 2017 Award
ENG Within the World Heritage Site of the Printing House of Plantin and Moretus, the story is told about Plantin and the world of printing, together with the collection of books who have been so important for the knowledge expansion on a world scale. One of the first 'house-museums' world wide needed to be brought into the 21st Century. Its stories form a rich narrative, in which different scales are placed into dialogue: the intimate scale of the book and the vastness of the world; the knowledge landscape but also the surrounding urbanity. The scenography is about bringing back the depth within the museum by offering a poetic experience and an authentic encounter with history.
NDL 'Om de verschillende verhaallijnen bij de bezoeker te brengen, worden ook verschillende manieren van ‘kennis overbrengen’ gebruikt. Het opnemen van informatie gebeurt op verschillende manieren, elk met een eigen snelheid. We willen hier, naast het digitale platform (audiofoon, films en touchscreens), op een vernieuwende manier teruggrijpen naar een analoge, tastbare manier van aanbieden. We willen de bezoeker vooral uitnodigen om te vertragen, om te lezen, te be-grijpen, te onder-gaan.'
- Scenography & text: Voet en De Brabandere
- Team: Caroline Voet, Leen De Brabandere, Jins Callebaut, Valerie Wens, Sony Kitoko
- Curatorial team: Museum Plantin-Moretus under the guidance of director Iris Kockelberghs
- Graphic Design: Geoffrey Brusatto
- Storytelling: Ineke Wellens
- Films: Stef Viaene, Offline
- Light Plan: Chris Pype
- Production: Gielissen
- Opening: october 2016
op gericht om De Gulden Passer, het 16e-17e eeuwse huis met drukkerij van Plantin en Moretus in al zijn glorie en intimiteit te laten beleven vanuit een poëtische en tastbare benadering. Ze gaat over het terugbrengen van reliëf in de gelaagdheid van het museum. De installaties met films van Stef Viaene en kostuums van Dries Van Noten leiden de bezoekers in de sfeer van de 16e en 17e eeuw binnen. Op de benedenverdieping van het museum geven ze vorm aan de ontmoetingen met Plantin als familieman, ondernemer, bedrijfsleider, humanist en drukker'.
Voor Museum Plantin Moretus werd een reeks meubelen ontwikkeld die de relatie tussen de bezoeker en het boek versterken. Lezenaars, leeslampen en zitbanken nestelen zich subtiel in het museum. Ze ontstaan vanuit de boeken en het huis zelf. Materialen als notelaar, boekdruklinnen, messing en gevlochten hout in eenvoudig kleurenpalet komen steeds terug.
Voor de ontwikkeling van de vorm vertrokken de we vanuit de alledaagse rituelen rond kijken, lezen, voelen, ...
De negatieve afdruk van de beweging (de bewoning, het gebruik, het ritueel) die er ooit geweest is, met een eigen intieme belichting. Voor de vorm van de lezenaars zijn we gestart vanuit een boekenwieg. Het zachte licht van de leeslampjes (op maat gemaakt door Hans Verstuyft) op de lezenaars wordt hierbij iets tastbaars, het vangt een gebaar. Het licht een boek uit, maar ook de hand die bladert.'
Photography by Ans Brys
In gerestaureerde historische kijkkasten vertellen de boeken de verhalen van oude en nieuwe talen, de wetenschap, mens, macht, maatschappij en religie.
Voor elke ruimte zijn gedetailleerde plannen gemaakt met de positie en grootte van de objecten.
Tekstfragmenten zijn toegevoegd als opengeslagen boekpanelen die zo letterlijk weetjes en inzichten ontvouwen als een ruimtelijk gebaar. Grafisch vormgever Geoffrey Brusatto combineerde oude bladspiegels met het nieuwe Stanley lettertype.